Thursday, March 28, 2024
Home Page Testimonies About Us Supporting Us Photos Videos Newsletters english Upcoming projects Contact Us

Hosea Ministry International

Uutiskirje
2.1.2016

imgfeb2016news1a.jpg
UUTISKIRJE

TALMIKUUN LOPPU JA HELMIKUU

2016


UUTISKIRJE FILIPPIINEILTÄ TAMMIKUU LOPPU JA HELMIKUU 2016

Hei!

Olen jälleen kerran innoissani siitä, kuinka hyvin lähetystyömme edistyy Filippiineillä. Manilan Montalban vuorialueella vietettiin uusimman seurakuntamme yksivuotisjuhlia. Ne pidettiin kaupungin aukiolla, koska kirkkomme tilat eivät olisi riittäneet niin suurelle joukolle. Koko aukio täyttyi juhlijoista.

Sekä uskovia sekä uskosta osattomia vaelsi juhliin Montalban ympäristöstä ja kauempaakin. Huhu viimekertaisesta vierailustamme Montalban seurakunnassa oli kiirinyt kauas, sillä kaikki, joiden puolesta olimme rukoilleet vierailumme aikana, kertoivat parantuneensa. Voiko tämän parempaa viestiä enää tullakaan! Tämän seurauksena alkoi sairaita virrata vuosijuhlaamme, sillä hekin halusivat parantua ja kokea muita ihmeitä, joita oli tapahtunut aikaisemman vierailumme yhteydessä. Ai siis mitä muita "ihmeitä"? Ihmiset olivat yksinkertaisesti liikuttuneita siitä, että Jumala oli koskettanut heitä, vastannut heidän rukouksiinsa ja että profetian sanat olivat käyneet toteen. Profetiat olivat uutta heille. Monet myös vapautuivat heitä painaneista taakoista, kun Jumala puuttui asioihin.

imgfeb2016imganniversary01a.jpg
Montalban kirkon vuosipäivä juhla

Iloitsin myös, kun pastoreita muista seurakunnista kauempaakin oli tullut mukaan. Ihmiset ovat innoissaan siitä, että he ovat saaneet seurakunnan, jossa Jumalan voima toimii. Pastori Rick, Montalban ja Ritzalin seurakuntamme pastori, on aina ollut herätyksen mies ja väsymätön työntekijä, jolla riittää intohimoa evankelioida slummialueilla ja tavoittaa niitä, joita muut pitävät halpa-arvoisina.

imgfeb2016imganniversary02a.jpg
Hosea Montalban kirkon vuosipäivä juhla

Hän tuumi, että seuraavan kerran järjestämme suuremman herätyskokouksen Montalbanin alueelle. Kehotin heitä jatkamaan samalla intohimolla kuin aikaisemminkin, koska kaikki tapahtumat ovat kuulijoilla nyt tuoreessa muistissa. Meidän vieraileva evankelioimisryhmämme oli vain soihdunkantaja. Saavuimme, jotta tuli syttyisi paikkakunnalla, ja näin tapahtuikin. Paikalliset ovat jatkaneet Montalban ja Ritzalin alueen kokouksissa sairaitten puolesta rukoilemista. Herra käyttää palvelijoitansa, joiden sydän on avoin Hänelle ja sille, mitä Pyhä Henki tekee. Jeesus oli meille esimerkkinä ja näytti, millä tavalla Hän toimi. Jos tämä toimintamalli kelpasi Jeesukselle, sen on kelvattava myös meille.

Kaikesta tapahtuneesta innostuneina Hosea-pastorimme rukoilivat halvaantuneen lapsen puolesta, jotta Jumala parantaisi hänen jalkansa. Ihme tapahtui: lapsi nousi, hänen jalkansa alkoivat vahvistua, ja hän alkoi KÄVELLÄ rukouksen jälkeen.

Pääpastorimme Sonio oli aina kehottanut lapsen vanhempia tuomaan lasta kirkkoon Jumalan Hengen läsnäoloon ja pyytämään rukousta hänen puolestaan eikä lannistumaan, vaikkei heti mitään tapahtuisi, ja näin he olivat uskollisesti tehneet. Nyt ihme tapahtui! Tässä on meille jälleen esimerkki, ettei koskaan pidä luovuttaa, vaan sinnikkyydellä ja peräänantamattomuudella tulee voittoja.

Olemme myös iloinneet toisen uuden seurakuntamme Cabaguncan kasvusta. Nuorin pastorimme Jonathan on vastuussa tästä seurakunnasta. Lauantaina 2. tammikuuta vietimme kastejuhlat merellä. Iloitsimme, että uskoon tulleita oli kasteella paljon. Kirkkomme ei ole komeudella pilattu, vaan meillä on vain savinen maalattia ja vanha pressu katoksena suojaamassa polttavalta auringolta, mutta taifuuneita se ei tietenkään kestä eikä kovia rankkasateita. Vaatimattomat puitteemme eivät kuitenkaan ole estäneet seurakunnan kasvua. Uusia kuulijoita tulee joka kokoukseen. Jos seurakunnassa ei Pyhän Hengen voima toimisi, niin tuskin repaleisen pressun alle kerääntyisi väkeä. Toki haaveilemme, että joskus kirkko saisi jopa seinätkin, tai edes kaksi seinää ja sementtiä lattiaan, etteivät jalat uppoaisi mutaan rankkasateilla.


Sablayanin kaupungissa oleva koulumme on saanut kokea myös siunauksia. Koulukkaiden vanhempia on alkanut tulla uskoon. Pastori Jonathan on matkustanut Cabaguncasta Sablayaniin pitämään viikottaisia raamattutunteja koululaisten vanhemmille. Cabaguncan seurakuntalaisista monet myös matkustavat pastori Jonathanin mukana Sablayanin kaupunkiin raamattutunneille, koska he haluavat olla aktiivisesti mukana kaikessa. Samalla he auttavat nuorta pastoria jakamalla vastuuta. Siellä päin ei ole poikittaisliikennettä paikasta toiseen, mutta tämä ei ole heitä haitannut. He yksinkertaisesti vuokraavat moottoripyörän tai kolmipyörän; mikä tahansa kulkuneuvo käy, kunhan se vie perille. He todistavat myös oppilaiden vanhemmille oman elämänsä muuttumisesta uskoontulon jälkeen ja kertovat, mitä Jumala on tehnyt menneen viikon aikana. He ovat niin liikuttuneita uskoontulostaan ja Jumalan huolenpidosta, että itkevät usein todistuksensa aikana sitä, kuinka hyvä Herra on ollut heitä kohtaan ja vastannut rukouksiin.

imgfeb2016img01a.jpg imgfeb2016img02a.jpg
Uskoon tulleita menossa kasteelle Pastori Jonathan

Hämmästyttävän monet ovat tulleet uskoon raamattutuntien tuloksena ja liittyneet Hosea-seurakuntiemme jäseniksi. Nyt on pelastunut Iglesia Christo -lahkosta pariskunta, jonka lapset ovat Hosea-koulussamme. Iglesia-kirkko on katolisen kirkon harhautunut sivuhaara, joka ei usko Jeesukseen Jumalan poikana. Se on valitettavasti suuri kirkkokunta Filippiineillä, sillä väkeä vetävät puoleensa kaikki sellaiset kultit, joissa ei tarvitse tehdä parannusta synneistä. Nämä vanhemmat kuitenkin itse halusivat oppia henkilökohtaisesti tuntemaan Kristuksen, josta he olivat ennen täysin tietämättömiä. He tulivat uskoon Jumalan Sanan kuulemisen kautta, niin kuin monet muutkin oppilaidemme vanhemmat, jotka ovat ensimmäistä kertaa elämässään saaneet opetusta, kun ovat osallistuneet raamattutunteihimme.

imgfeb2016imgwater_baptism03a.jpg
Cabacugan Hosea kirkossa uskontulleen vesikaste

Olemme myös pitäneet pääseurakunnassamme "nuorten festivaalit" viime joulukuussa. Nuoret ovat olleet innostuneita, ja yhä enemmän alueen nuoria on liittynyt mukaan. Nyt nuoret haluavat, että järjestäisimme taas uuden nuorisotapahtuman. He ovat kokeneet siellä Jumalan Pyhän Hengen voimaa. Erityisesti olen ollut innoissani siitä, että monet ensimmäisistä oppilaistamme, jotka ovat jo teini-ikäisiä, ovat aktiivisesti nuoriso-työssä mukana. Se kertoo minulle, ettei tekemämme työ Hoseassa ole ollut turhaa näiden lasten parissa, vaan kantanut hyvän hedelmän ja synnyttänyt jopa uusia seurakuntia. Kaikesta tästä olen kiitollinen ja myös siitä, että Herra on antanut tähän työhön hyvät paikalliset työntekijät, joilla on sama näky tavoittaa hukkuva maailma Kristukselle ja avata sydän kaikkein köyhimmille ja yhteiskunnan hylkimille. Tämä on tuonut siunauksen työhön. Olen iloinnut kaikista lahjoittajista, jotka tekevät tämän työn mahdolliseksi, jokaisesta esirukoilijasta ja Hosean toimihenkilöstä ja niistä monista, jotka ovat seisoneet kaikissa myrskyissä taustatukijoina itse kukin omalla paikallaan.

Siunauksin teille kaikille, liitän tähän mukaan Seija-Riitta Rissasen matkakertomuksen Filippiineiltä. Kiitos, Seija-Riitta, ihanasta työstäsi Hosea-tiimiläisenä, hoidit hommat hienosti!

Rakkain terveisin,
Anne

anne-sign.jpg

Seija-Riitan matkakirje

Kirjoitan tässä teille pieniä ajatuksia matkaltani Mindoron saarelle. Matkakumppanini jo kertoivat ihanasti monista kouluʻ­ ja seurakuntakäynneistä, mutta minulla on vieläkin mielessä vain se suuri kokonaisuus, jota palastelen päivittäin kiitollisen huokaillen.

imgfeb2016imgpart201a.jpg
Talaban Hosea bambu kirkkomme

Ensimmäisenä ja suurimpana muistona elää Jumalan huolenpito ja suunnitelma luotujaan kohtaan. Kuinka Hän on jo etukäteen suunnitellut pelastuksen kaikille. Sitten Hän kysyy työmiehiltä: ”Suostutko?” Ja työmies vastasi: ”Tässä olen, lähetä minut.” Näin ajattelen, että Annenkin kohdalla kävi. Se valtavan suuri ja merkittävä leiviskä, jonka Jumala on Annelle antanut, tuottaa siellä Filippiineillä todella ihanaa hedelmää. Siellä kylillä kulkiessani näin pienten lasten silmissä pelokkaita ja epävarmoja katseita, mutta ne lapset, jotka olivat tulleet Hosean kouluihin, olivat elämää, iloa ja luottamusta täynnä. Mustat silmät, tytöillä saparot ja rusetit päässä, siellä tavattiin sanoja ja laulettiin lauluja. Siistit ja kauniit koulupuvut päällä. Koskettavaa, kyynel tuli silmään. Ja kuinka se siunaus leviää perhekuntiin ja naapureihin. Sen saimme nähdä jokaisessa koulussa ja seurakunnassa vieraillessamme. Siellä oli aitoja ihmisiä, jotka olivat saaneet elämäänsä uuden sisällön Jumalan Sanan avulla avautuvasta maailmasta. Vaikka monilta puuttui paljon aineellista hyvää, koulu ja oppiminen olivat tuoneet valtavan muutoksen heidän elämäänsä.

imgfeb2016imgpart202a.jpg
Seija-Riitta Pastorin Goron rukousvuorella

Opettajat kouluissa ovat erinomaisen rakkaudellisia ja innostuneita työstään. Ja mikä parasta, he tuntevat Jeesuksen ja opettavat tästä aarteesta lapsille, mikä näkyykin koko yhteisössä suurena ilona ja kiitollisuutena. Oli ilo tutustua pastori Sonioon, hänen isälliseen persoonaansa ja hänen rakastettavaan perheeseensä. Kiitänkin heitä jokaista huolenpidosta!

Kohta on kulunut kuukausi kotiinpaluusta, ja omat haasteet ovat täällä, mutta mieleni kuvat risteilevät päivittäin Mindoron saarella ihmetellen Jumalan rakastavaa suunnitelmaa ja sen toteutumista luotujensa elämässä. Tulee mieleen sanat: ”Kuka voi lähteä, jos ei ole lähettäjää?” Olkaamme suurella sydämellä Annen lähettäjiä, rukouksin ja myös taloudellisesti tukien. Käsi sydämellä sen näin, että jokainen sentti menee ”yhdelle pienimmist䔝. Kiitetään ja iloitaan yhdessä siitä, mitä Herramme tekee Hosean kautta Mindorolla ja sitä kautta myös meidän elämissämme. Teitä kaikkia näin tervehtien,

Seijaʻ­Riitta Rissanen

Lääkintämissiossa hoideltiin 450 potilasta. Vuokrasimme paikallisen linja-auton

kuljettamaan Gamotin mangya-heimolaisia Bulalacaon heimokirkkoomme, jossa

missio pidettiin, sillä monet lapset ja vanhukset olivat liian heikossa kunnossa

tehdäkseen matkaa jalan. Juuri nyt on flunssa-aika, ja monilla heimolaisilla on myös vikaa keuhkoissa. He asuvat vuorilla risumajoissaan, joissa on kylmää tällä hetkellä. Lisäksi heikko ravinto alentaa immuniteettia, joten kokonainen sairauksien kirjo oli meitä vastassa. Olen todella kiitollinen lääkärille ja hammaslääkärille. He raivasivat kiireiseen aikatauluunsa tilaa varta vasten Hosean lääkintämission tähden.

 

©2009-2024 Hosea Ministry International Ltd